Wasserflugzeug Dornier DO-24
Utenfor flyplassen på Kjevik nord for Kristiansand, kan et vrak av en tysk Dornier 24 ses. Dette flyet skal ha sunket under den andre verdenskrig den 22. april 1945 etter å ha blitt skadet i kamp mot et britisk Mosquito fly. Vraket av denne Do 24 hviler førti meter fra land på en dybde av tretti meter, som mange trodde var en Dornier 18 i ganske mange år. Nesepartiet og høyre vinge er fortsatt i god stand, men hale og venstre vinge er revet av og brutt ned. I cockpiten kan man fortsatt se instrumentering og styre kontroller. Vrakstedet kan lett nås fra land ved å kjøre mot den militære terminalen på Kjevik, og ta veien ned til høyre mot vannet like ved denne terminalen. Vraket hviler rett utenfor bryggekanten, nærmere seksti meter fra land, og normalt merket med en bøye. Ved å følge denne bøyen ned i dypet, kommer man rett ned til venstre vinge på tyve meter, og cockpiten på en dybde av ca. tretti meter. Bakre del av flyet er temmelig ødelagt, men cockpit og fremre del er fortsatt i temmelig god stand. Lett sted å finne og å parkere.
Mosel V-1605
Den tyske vaktbåten V-1605 ble bygget i Wesermünde i 1937 som en tråler for Hans Kunkel med navnet Mosel, men ble straks rekvirert av Kriegsmarine i september 1939 og satt inn i 19. minesveiperflotilje i Kiel. Mosel fikk nå militært mannskap og bestykning, og navnet M-1903. Første større oppdrag for den tidligere tråleren ble i april 1940 og invasjonen av Norge. I disse dagene fikk Mosel mer enn nok å henge fingrene i, og deltok i bergingen av krysseren Lützow og redningsarbeidet etter tapet av M-110 Foch & Hubert i Oslofjorden. I 1943 ble Mosel overført til 16. Vorpostflotilje i Fredrikshavn med navnet V-1605. Oppgavene til denne flotiljen var eskortering av konvoier og handelsskip, og Mosel ble armert med mye luftvernkanoner og synkeminer til oppgaven. Den 15. oktober 1944 ble Mosel beordret til eskortering av Nachsubtanker Norwegen 15 mellom Kristiansand og Arendal. Samtidig med dette letter 27 fly av typen Beaufighter og 17 Mosquitos fra 144 og 404 skvadron (Banff Strike Wing) i Skottland for å angripe mulige skipsmål mellom Danmark og Norge. På ettermiddagen oppdager flyene Mosel og Inger Johanne, og innleder angrepet. Mosel åpner ild med sin tunge 88mm luftvernkanon, og kort tid etter følger lyden av ilden også fra de andre 37mm og 20mm luftvernkanoner ombord. I løpet minutter eksploderer bokstavelig talt tankskipet Inger Johanne som er lastet med petroleum, og også Mosel blir sterkt skadet av ilden fra 20mm granatene som treffer skroget og kjelerommet. Mosel kjemper videre, og når flyene avbryter angrepet klokken 15:37 brenner skipet fra baug til akter. Klokken 15:40 forsvinner Mosel i dypet, og den lille konvoien hadde opphørt å eksistere. Under angrepet omkom 21 personer ombord på Mosel. Vraket av Mosel ble funnet sommeren 2001 på femti meters dyp i relativt god stand. Vraket hviler på kjølen med en lett slagside, og fortsatt kan man se luftvernkanoner og andre detaljer fra krigens dager. Bjarte og Siri Skar som fant vraket av Mosel på sommeren 2001, ønsker å holde posisjonen til vraket «hemmelig» for å unngå plyndring.
MS Tom B.
Den engelske frakteren er ca. 80 meter lang, og sank 11.09.1958. Dykking på stedet er veldig væravhengig. På 25 meter kan man få et godt overblikk over vraket.
DS Gudrun
Den 80 meter lange tyske frakteren «Gudrun» ble sunket i 1944. Dykking på «Gudrun» krever en dagstur, da vi kjører i 2,5 – 3 timer i bil til Flekkefjord hvor vraket ligger. Det er et stykke å svømme i overflaten for å nå ut til bøyen som leder ned til vraket. Følger man linen ned kommer man til baugen av skipet på ca. 25 meter. Maximum dybde her er 43 meter. «Gudrun» er et av Norges vakreste vrak og er definitivt verdt turen.
Flere vrak
Det finnes visse gamle skipsvrak av tre i vikene rundt Skottevik. Ett ligger på revet direkte foran anlegget/ dykkesenteret og bare ti minutter unna ligger et gammelt seilskip. Du kan gjenkjenne det gamle treverket og gamle kanoner. Enda et gammelt vrak ligger nær Korsvik på 12-15 meters dyp.